A 2011-es Debreceni Drupal Napok keretében a résztvevők végigkísérhetik egy egyszerűbb kisvállalati weboldal elkészítésének folyamatát. Mindezt Drupal alapokon, hét előadásban, a Drupal és a közösség bemutatásától a leghasznosabb modulok ismertetéséig.
Az utolsó - hetedik - előadás viszont más megközelítésből vizsgálja a kisvállalati honlapok témakörét:
A többi előadásból egyértelműen kiderül majd, hogy a Drupal segítségével gyorsan és egyszerűen, komoly programozói ismeretek nélkül, gyakorlatilag bárki összeállíthat egy jó honlapot vállalkozása számára. Az utolsó előadás viszont azt a kérdést vizsgálja, hogy mindennek ellenére érdemes-e saját kezűleg nekivágni egy ilyen projektnek, pontosabban, hogy mikor érdemes.
Erre az utolsó témakörre magam is jelentkeztem előadónak. Bár még nem tudni, hogy ebben a témában ki fog előadni a DDN-on, de úgy gondolom, mindenképpen érdemes ezt a kérdéskört kicsit boncolgatni. Így az alábbi bejegyzés tulajdonképpen egy vázlata az előadástervemnek.
A kérdés tehát az, mikor érdemes kiadni a weboldal elkészítését egy fejlesztő cégnek?
Mi alapján döntsünk?
Üzleti célok
Minden vállalkozásnak - jó esetben - van terve a jövővel kapcsolatban. Arról, hogy milyen irányban szeretne fejlődni, hogyan akar kommunikálni az ügyfeleivel, milyen ütemben akar növekedni. Ezen terv alapján kell kitalálni a vállalti weboldal koncepcióját.
Bizonyos esetekben elég, ha egy cég csupán megjelenik a weben: lehet ez egy egyszerűbb weboldal - brossúra site -, de akár egy Facebook csoport is elegendő lehet. Máskor komolyabb igények is felmerülhetnek: kapcsolattartás az ügyfélkörrel, online szolgáltatások, webshop, stb.
A legtöbb esetben pedig a Drupal segítségével akár a belső céges folyamatokat is támogathatjuk, érdemes átgondolni, hogy ez megkönnyítené-e a munkát?
Ha tudjuk, hogy pontosan hogyan is szeretnénk megjelenni a weben, fel tudjuk mérni azt is, milyen komplex feladat ezt kivitelezni, és eldönthetjük, hogy magunk akarjuk-e végigvinni?
Érdemes megtanulni?
A Drupal segítségével valóban lehet gyorsan és "fájdalommentesen" weboldalakat készíteni, de ez nem jelenti azt, hogy nem kell megtanulni: el kell sajátítani a rendszer logikáját, sok apró praktikát, ráadásul egy weboldal működtetéséhez nem elég csak a Drupalt ismerni.
A tanulási folyamat hosszú, és fel kell tenni a kérdést: A vállalkozásom számára hasznos, ha én erre fordítom az időmet? A fejlesztés során megszerzett tapasztalatok értékesebbé teszik a vállalkozás szolgáltatásait, vagy ha mással foglalkoznék helyette az több hasznot hozna?
Véleményem szerint kevesen tudják saját szakmájukban hasznosítani az amatőr webfejlesztés tapasztalatait. És bár egy vállalkozó megbízása drágának tűnhet, az így felszabadult időt sokkal értékesebben is fel lehet használni.
A profik eszköztára
Ha egy fejlesztéssel foglalkozó vállalkozásra bízzuk a dolgot, nem szembesülünk a fenti problémákkal. Egy ilyen cég már rendelkezik a szükséges tudással, és forrásokkal.
A sitebuilding, a SEO, a UI design, a grafikai tervezés, az online marketing mind külön szakterületek, melyek szükségesek egy weboldal sikerességéhez. Ez nem egyetlen ember feladata, és mindent megtanulni lehetetlen.
Rutin nélkül nem lehet rutinmegoldásokat alkalmazni, gyakran felmerülő, igazából egyszerű problémák is megakaszthatnak egy laikust, ez a profikkal nem fordulhat elő. Így nem készülnek félmegoldások, elkerülhető kompromisszumok.
Ami egy saját készítésű weboldal esetében drága lehet, azt a fejlesztő cégek sokkal olcsóbban kínálhatják: Az általános problémákra standard megoldásaik vannak, egyszerre több weboldalt kezelnek, egységes rendszerben, így rendkívül költséghatékonyak tudnak lenni.
Termék vagy szolgáltatás?
Egy weboldal ma már nem egy egyszerű termék, amit szépen becsomagolva, készen megkapunk, és addig használjuk amíg működik. A felhasználói igények, a grafikai, tartalmi trendek, a marketing stratégiák, az hogy mi a trendi a Facebook-on folyamatosan változnak, a szoftverekhez - a Drupalhoz is - rendszeresen adnak ki frissítéseket.
Ha ma készítek egy weboldalt, ugyan azt a munkát három hónap múlva már más szempontok alapján készíteném el: még ha az alapok nem is változnak, a az elvárások igen.
Persze ezek nem gyökeres változások, de ha nem tartjuk a lépést, 3-5 évvel később egy szakadék választ el, már az elfogadható szinttől is.
Éppen ezért nem szabad egy weboldalt egyszerű termékként kezelni: ma akkor működhet jól egy komolyabb vállalti oldal, ha folyamatosan lépést tart az igényekkel.
Így felmerül a következő kérdés: magam akarom, cégen belül biztosítani ezeket a feltételeket, vagy olyanokra bízom, akiknek ez a szakterületük?
Tervezés
Lehet weboldalt készíteni egy délután alatt, ma már bárki megteheti, nem bonyolult dolog. De működő rendszer építéséhez tervezésre van szükség.
Kell, hogy legyen egy tervünk arra, hogy 2-5 év múlva mire akarjuk használni a weboldalunkat. Elég lesz akkor is egy összekattintgatott brossúra site?
Persze lehet mindig az éppen aktuális igényeknek megfelelően hozzátákolni valamit az oldalhoz, de egy idő után kiderül, hogy az így kialakult tartalom- és programszerkezet már nem vihető tovább, át kell alakítani az egészet. Csakhogy egy meglévő, működő rendszert átalakítani mindig sokkal költségesebb, mint egy újat létrehozni.
Ezért előre kell tervezni, úgy, hogy a kapott eredmény megfeleljen az elvárásoknak. Sőt úgy, hogy a kész weboldal alkalmas legyen a továbbfejlesztésre, mert az előbb-utóbb elkerülhetetlen, így nem mindegy milyen egyszerű véghez vinni.
A tervezés éppen ezért talán a legfontosabb feladat egy weboldal elkészítésénél: tervezni kell a tartalom szerkezetét, sőt magát a tartalmat is; tervezni kell a megjelenést, a felhasználó interakciókat; az üzleti folyamatokat, illetve az üzleti folyamatokhoz kell optimalizálni a weboldal szolgáltatásait; tervezni kell a fenntarthatóságot, a fejleszthetőséget, a biztonságot; gondolni kell az előre nem látható hibákra, hogy hogyan orvosoljuk majd azokat.
Ráadásul a tervezés része a tesztelés, és a tesztelés eredményeire épülő újratervezés.
Ezek a folyamatok megkerülhetetlenek, ha minden szempontból működő megoldásokat akarunk létrehozni.
Összegzés
A fenti szempontokat szerintem minden vállalkozásnak figyelembe kell vennie, mielőtt weboldal létrehozásába kezdene. Noha az az álláspontom, hogy minőségi megoldások akkor születnek, ha profikra bízzuk a feladatot, nyilván vannak olyan esetek, amikor az is megfelelő, ha saját kezűleg hozzuk létre a honlapunkat. De erre majd egy másik bejegyzésben térek ki.
Bár még nem tudni, ki lesz a témakör előadója a DDN2011-en, de a fenti gondolatmenetet folytatva szeretném még néhány bejegyzésben, alaposabban is részletezni, és ha lehetőségem nyílik rá a DNN-on a közönséggel is ismertetni.