Egyre több olyan Drupal alapú oldal van, amely egy-egy kistelepülés, község, nagyközség, vagy egyéb valamilyen kategóriába sorolt település honlapját adja. Ahogy tapasztalom az ilyen települési honlapok elkészítését legtöbbször egy lelkes elkötelezett végezte, minimális munkadíjért, vagy még annyiért sem, de nem is ez a lényeg. Úgy gondolom minden ilyen oldal készítőjének az az egyik dilemmája, hogy a településen élőket aktivizálja, annak érdekében, hogy az oldal valami módon közösségi oldallá váljon. Ehhez pedig felhasználók kellenek.
Mi módon lehet a felhasználókat bevonni?
Beszélgessünk erről!
A témát ugyan az Egyéb fórumban indítottam, kérem a Szerkesztőket egy Közösségépítés fórum elindítására, ahol a Drupal humán oldalát tudnánk megvitatni különböző témákban.
Bedő Ferenc
Érdekes, fontos, de nem Drupal...
A felvetett téma érdekes, bár félek, hogy az általánosságokon, közhelyeken nem jutunk túl. és nem látom, hogy mi ebben a Drupal specifikus kérdés. (Talán a Drupal kezelhetősége?) Persze ettől még lehet róla beszélni...
Közösségszervezés
Üdvözlettel:
Hajas Tamás
Üdvözlettel:
Hajas Tamás
De érdekes :)
Engem nagyon érdekel a téma, főleg azért, mert éppen most tervezek drupal alapokon egy településnek honlapot. Rengeteg információt kell megjelentetni, és valóban érdekes kérdés, milyen módon lehet a lakosságot bevonni egy-egy témakörbe. Bármimelyen kérdés felvetődik, szívesen folytatok eszmecserét.
Felvetek még egy kérdéskört: az elektronikus ügyintézést drupal alapokon? Meddig mehet el a drupal (1-4. szint). Pl.: belső rendszert tervezek a Képviselő-testületi munkához (előterjesztések, meghívó, további anyagok, mellékletek megjelentetése), persze megfelelő jogosultságkezeléssel. Mennyire alkalmas formanyomtatványok, formok, űrlapok kitöltéséhez? (visszajuttatás az ügyintézőhöz, akár az ügyfélkapuhoz kapcsolódással is), stb., mind technikai, mind elvi, elméleti, gyakorlati értelemben
üdv.: Gábor
külön szálban
Mivel ez a kérdés nem a közösség építésről szól, külön szálban kellene vele foglalkozni. Kérlek nyiss neki külön fórum témát.
kistelepülés "install profile"
Szerintem lehetnek olyan funkciók, meglévő modulok, amik segítik a közösség bevonását. Például attól még, hogy kistelepülés, lehet, hogy fiatalo(sa)k a lakosok, és mondjuk egy SMS integrációval sokkal hasznosabb számukra a honlap. Tudom, tudom, ne álmodozzunk, a legtöbb kistelepülés még messze van attól, hogy neten meg mobilon aktívkodjanak a lakosok.
Mindenesetre a Zsámbék várost lefedő ingyen wifi példája megmozgatja az ember képzelőerejét, hogy egy olyan közösségek számára kiváló rendszer, mint a Drupal milyen lehetőségeket adhatna az ilyen közösségeknek, akik élni szeretnének vele.
Volt egy kapcsolódó témám
Én akkor a telepítési profilokról érdeklődtem, elsősorban egy pont e témában szakdolgozó hallgatóm kapcsán: http://drupal.hu/node/2650
Nagy Gusztáv
„Közösségi modulok”!
Ez drupalos! Jó ötlet!
Core modulokból: comment, blog, forum, contact - mindenképp segítheti a közösségformálást. Persze csak akkor, ha a felvetésekre (érdemi) reakciók is érkeznek, mondjuk az érintett hivataloktól stb.
Poll - szavazás, helyi ügyekről.
Továbbá: a helyi újság (rádió, kábel tv) is megjelenhet a webhelyen. Sőt készülhet közösségi formában.
Vagy - mivel divat az iwiw - „jelölgesd be a barátod, ismerősöd” modul. (Buddylist?)
stb.
Üdvözlettel:
Hajas Tamás
Üdvözlettel:
Hajas Tamás
Többnyelvűség
Ha idegen anyanyelvű közösség (is) él a településen, jól jöhet egy többnyelvű webhely.
Üdvözlettel:
Hajas Tamás
Üdvözlettel:
Hajas Tamás
kezdjük a hasznos infóval
Szerintem a hasznos információk publikálása az elsődlegesen fontos. Tehát ha van haszna az embernek abból, hogy oda látogat, ha el akar valamilyen ügyet intézni. Megtudni helyi telefonszámokat, rájönni, hogy hova kell menni bizonyos ügyekkel (szomszéd városba, annak a hivatalnak az elérhetőségei, stb).
Namost ha ilyen módon "bevontuk" a delikvenseket, hogy egyáltalán látogassák az oldalt, akkor jön a helyi eszmecsere, ami rendszeresebben is vissza tudja csábítani az érdeklődőket.
bevonni a felhasználókat
Bizonyára vannak hálásabb közösségi témák, ilyen pl. az internetes erotika, meg a politika.
Kisebb településen nem hiszem, hogy sikeresen működhet, legfeljebb valamilyen apropóval, pl. kell hozzá egy Szalacsi....
Most nem szakmai, hanem emberi oldalról írom le, miként lett nagyjából sikeres egy ilyen közösségépítő portál, bár nem települési, ezt előre el kell mondanom, de mondjuk egy ingatlanos nagy falu. Ha valakinek nem elég szikár és szakszerű, attól elnézést kérek.
Nekem szinergiával sikerült valamilyen módon aktivizálnom az embereket az ingatlanszakmában a http://www.5x5.hu oldalon. Tehát egy csomó összefüggést alakítottam ki.
Azaz az első lépésem az volt, hogy létrehoztam egy saját ingatlanos levelezőlistát és a felmerülő szakmai témák alapján a mára már sokszáz fős ingatlanszakmai felhasználók egy potenciális csoportot alkottak.
A levelezőlistát e-mail-importtal beemeltem az 5x5.hu oldalra, (természetesen nem vagyok ennyire okos, ezeket a fejlesztőim, többek között az istream, mindworks, nagyjani csinálták) ezáltal a napi levelezések az interneten is követhetők lettek, persze, meghagytam a lehetőséget arra is, hogy innen át tudjanak linkelni az eredeti levlistára a google-ben.
A levelezőlistámat kihasználva havi összejöveteleket szerveztem, ami egyre sikeresebb.A havi összejövetelekből egyesület lett, barátságok szövődtek, üzleti kapcsolatok épültek ki és lassan elismert lett a szakmai berkekben.
Egy szakmai ellenőrzési hiányt kihasználva létrehoztam egy internetes ingatlanszaknévsort, ahol csak azok jöhetnek regisztrálni, akik egy komoly kritériumnak megfelelnek. (http://ingatlanszaknevsor.hu)Aztán ugye a regisztráltak blogolhatnak, a többiek hozzászólhatnak, stb.
Össze-vissza linkelgetem, többek között a http://ingatlanpanasz.hu oldalról is lehet hozzászólásokat beküldeni ide.
Van egy Hírlevelem, ahol 5000 ingatlanos címére küldök havi egy-két aktualitást (nem többet, nehogy megunják), ahová bemásolok egy-egy cikk bevezetőjét a főoldalról, így eljutnak ismét a hírlevélből linkelve. ( http://lev-lista.hu/arch.ph?l=ingatlanszakma&b=4&d=0&p=0)
Van egy csomó egyéb szolgáltatás, amire különböző módon aktivizálom az embereket, pl. adatcsere értékbecslőknek, ahol annyi összehasonlító adatot kaphat egy értékbecslő, ahányat beküld, így egy idő után (remélem) feltelik a rendszer, különböző szavazások, egyebek.
Emellett hozzátartozik,hogy az (azt hiszem éppen az aktuálisan nem működő) iwiw is szerepet játszik a népszerűségében.
Tehát a valamilyen szálú összefüggések láncolata és egy bizonyos szolgáltatás használata, meg valamilyen konkrét tény, ami köré csoportosulhatnak az emberek, és közösség és személyes kapcsolatok kialakítása, ami fontos, hogy működjön, akár egy közösségi portál, akár egy települési portál.
Talán érdemes lenne meghatározni, hogy mekkora létszámmal tud működni, vagy mekkora létszám az ideális egy ilyen jellegű oldalhoz.
Üdv: Békési BÉla
Regisztrálás
Én is most kezdtem el üzemeltetni egy Drupal alapú honlapot a szülőfalumnak. Egy sráccal csinálom együtt, aki a szervezésben segít, a műszaki oldalát én csinálom. A lényeg, hogy már a regisztrálásnál kisebb fennakadások voltak. Műszaki beállítottságú a srác, rendszeresen használja az internetet, de egyedül nem lett volna képes regisztrálni, mert eltévedt a Drupal és a Mozilla "füleiben". Ezt azért tudom, mert melette ültem egy másik gépen, és végig figyeltem, mit csinál. Biztos vannak emberek, akik könnyeben regisztrálnak, és szóról szóra követki a leírást, de félek, hogy a többség hasonlóan eltévedt volna. Ő azt mondta, hogy a Joomlában sokkal egyszerűbb volt regisztrálnia, mert végig vezette a program. Nekem egyszerű volt, és gondolom aki ezt a fórumot olvassák, szintén magától értetődik minden, de a sok szöveg a válasz e-mailben, és mikor és hol kell megadni a végleges jelszót már nem biztos hogy mindenkinek az.
Egy másik dolog, amit hiányolok az a beépített szövegszerkesztő és média kezelő. Én nem vagyok egy számítógép guru, egyenlőre még nem tudtam beállítani például, hogy a felhasználó is küldhessen be képet a saját maga által szerkesztett oldalra.
A fórum fő vonalát követve, a felhasználókat kis településen szerintem a képekkel lehet megfogni, hiszen mindenki szívesen látja magát , rokonait vagy ismerőseit az interneten. A fórumot talán még használhatják akár naponta is, de egy kis közösségben (faluban) a szóbeli információ sokkal gyorsabb, mint az internet. Ott lehet "felizzítani" az embereket, ahol valami megossza a településen lakókat.
Az Önkormányzat hírei, és az újságja még egy pár embert talán vonz.
Szőcs Márton
SzM
Javasolt modulok
Nálam bevált a képekhez az Image, IMCE, FCKEditor hármas. (Lásd a jegyzetemet :-)
Nagy Gusztáv
Még mindig a regisztrálás
Beleolvastam a honlapodon található jegyzetedbe, jónak találom. Én nem vagyok informatikus, de érdekel a téma, ezért kellenek az egyszerűen megfogalmazott leírások. A Drupal.hu honlapon található kézikönyv egy kicsit "kemény" nekem, de tény, hogy részletesebb.
De visszatérve a fórum fő vonalára, a második regisztrálni szándékozó jelentkezése sem sikerült, a gép által generált jelszóval be tudott lépni, de már a jelszó módosítását nem találta meg, így idő hiányában kihagyta azt a lépést. Ez kicsit kényelmetlenné teszi a dolgot, én nem tudok minden egyes felhasználóval telfonon kapcsolatit tartani, vagy egyesével jelszókat megadni. Úgy olvastam, hogy a Drupal 6 már az OpenID-t használja (még nem jártam a végére, hogy pontosan mit is jelent ez, de remélem segíteni fog az egyszerűbb regisztrálásban).
SzM
felhasználó kezelés/felhasználó beállítások
Be lehet állítani, hogy ne kérjen megerősítést a drupal, akkor a regisztrációkor is megadhatja a jelszót a felhasználó. Ezzel kimarad az e-mail cím ellenőrzés.
Szerintem jól használható!
Szia!
Én egyrészt tényleg lelkesedésből csinálom, másrészt azért kapok érte javadalmazást: megtérítik az ADSL hozzáférésemet.
A gond az, hogy nálunk elég kevés az ADSL hozzáférés a faluban, mivel a T-com csak korlátozott arányban engedélyezte (kb. 25 fő).
Másrészt eddig még nem tudtam beilleszteni a hivatali ügymenetbe. Egy esetben, ebben az évben a Bursa ösztöndíjaknál kérték egyedül, hogy tegyem ki a honlapra a kiírást és az adatlapokat. Ja, hivatali dolgozó vagyok egyébként. Sokszor úgy kell szólnom, hogy had tegyem már ki ezt vagy azt. Emiatt elmegy néha a kedvem és b***ok frissíteni a honlapot :-(
Pedig sok izgalmas dologra felhasználható lenne.
Most gondolkozom egy projekten: 2008. év közepétől kötelező lesz a kis, községi önkormányzatoknál a közérdekű adatok közzététele. Csinálnék egy multisite megoldást, mondjuk a sminkek változnának meg a tartalom, de a kategóriák, menü lehetne hasonló. Ezt kínálhatnám környékbeli önkormányzatoknak.
Elektronikus ügyintézés: a teljes ügyintézés elektronizálása szerintem nem megoldható. Tájékoztatás, ügyintézéshez szükséges anyagok letöltése igen, de azok fogadása? Ehhez nem alkalmasak a hivatali szoftverek egyelőre, legalábbis amit mi használunk.
Már az érkeztetés is megoldatlan: Ket. (2004. évi CXL. törvény a a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól) 29§ 9 pont szerint
Az ügyfél kérelmére indult eljárásban, ha ezt az ügyfél kéri, a kérelem beérkezésétől számított öt napon belül a hatóság az ügyfelet értesíti az ügy iktatási számáról, az eljárás megindításának napjáról, az ügyintézési határidőről, ügyintézőjéről és az ügyintéző hivatali elérhetőségéről. Ha a kérelem elektronikus úton érkezett, a tájékoztatás elektronikus úton, három napon belül történik. Ebben az esetben az értesítés a fentieken túlmenően tartalmazza a kapcsolattartás elektronikus levélcímét is.
Ezt manuálisan szinte lehetetlen megoldani, ehhez az kell, hogy a weboldal kapcsolatban legyen az iktató adatbázisával. Ahhoz pedig megfelelő iktatóprogram és API kell.
Itt találod a minősített iktatószoftvereket, ezeket lehet használni 2009. január 1-től. Ráadásul amit mi használunk, az még nincs minősítve, amit meg használni akarunk, az saját weboldalépítőt használ ASP.NET alapút, valószínűleg nem fog segíteni nekem összehangolni a drupalos oldalamat az ő rendszerükkel.
Esetleg még a kérelmek, nyomtatványok elektronikus kitöltése és papíralapú nyomtatása valósítható meg szerintem.
Ja, fórum!
Egy közeli kisváros honlapján volt egy fórum, szabad regisztrációval, moderálás nélkül. Akkora flamewar bontakozott ki, hogy megszüntették személyiségi jogokra való hivatkozással.
honlapok, pályázatok
Annyi hülyeségre elszórják mindig a pénzt kormányzati szinten!
Időnként kiírnak pályázatokat, amikre ép ember nem pályázhat.
Ezen kellene változtatni, odahatni! De egy ember, egy informatikus nem tud! Egy közösség talán igen!
Mert szerintem nem állapot, hogy mindig mindent ingyen várnak el - miközben hülyeségekre - lásd emagyarország.hu oldalt - szórják a pénzt!
Legyenek értelmes pályázatok honlapokra!
Pl.
- 50% önrész - 50% támogatással,
- egyszerű pályázati adatlap,
- 100.000 és 300.000 ft közötti összegre.
Ne nyúljanak le egyesek milliókat, miközben a többségnek semmi sem jut!
Ennek mi köze a Drupal-hoz
Na ez az aminek már tényleg semmi köze a Drupalhoz.
Kérek mindenkit, hogy erre a felvetésre itt ne reagáljon. (személyesen, vagy egy politikai fórumon nyugodtan.)
pp
Palócz István
https://palocz.hu | https://tanarurkerem.hu