Az utóbbi években nagyon sok tapasztalatot szereztünk Drupal fejlesztő cégként, sokféle ügyféllel és projekten dolgoztunk. A témát azért dobom fel a fórumba, mert sokszor panaszkodnak magyar ügyfelek, hogy megégették magukat Drupal fejlesztőkkel, de néha egy feketelista nem ártana a cégeknek sem, hogy kik azok az ügyfelek, akiket messziről kerülni kell.
Tipikus problémák:
- egy munkát vállalt egy fejlesztő/cég határidőre, adott esetben pénzt is felvett előre, majd eltűnt, nem szállított határidőre, határidő után is rossz a leadott munka minősége;
- a leszállított honlap/szolgáltatás átadás után eltűnik a fejlesztő, nincs support, frissítés, eltörik valami az oldalon és nincs aki megjavítsa, vagy ha belenyúl valaki akkor derülnek ki, hogy nagyobb problémák vannak;
- az ügyfél/fejlesztő nem ad elég információt, nem kommunikál eleget, egy fix árajánlat elfogadása után változnak a követelmények/elképzelések, mindenki boldogtalan a projekt végére;
- viták a projekt átadásakor, aminek az a közvetlen következménye, hogy a számla nem, vagy csak részben lesz kifizetve.
Nekem ezek jutottak hirtelen eszembe.
Jó tanácsok ügyfeleknek:
- Örülünk, hogy a Drupal mellett döntöttél. Fontos, hogy akkor keress fejlesztőt, ha már tudod mit szeretnél megcsináltatni. Ha nem tudod, akkor tanácsadóra van szükséged, az is egy szolgáltatás, amire érdemes költeni. Van, amikor ezt megtalálod egy helyen is. A legtöbb esetben jogosan, előre szeretnétek tudni a pontos, vagy legalább a nagyságrendi költségét egy fejlesztésnek. Amennyire pontosan előkészített az elképzelésed, annyira pontos árat fogsz tudni kapni.
- Azt kénytelen leszel elfogadni, hogy ha fix árat szeretnél kapni a fejlesztésre, a tapasztalt fejlesztők olyan rizikófaktorokkal fognak számolni - főleg a komplexebb feladatoknál - amelyek mellett biztosan nem jönnek ki anyagilag rosszul a legrosszabb forgatókönyv esetén sem. Ha a legjobb forgatókönyv valósul meg, akkor így sokkal többet fogsz fizetni, mintha agilis fejlesztés mellett döntenél, ahol jellemzően két hetes időszakokra bérelsz ki kapacitást, vagy veszel fel fejlesztőt, aki elkészít egy tervet és annak a megvalósítását vállalja az adott időszak alatt, az elkészült munkát bemutatja neked, és Te eldöntheted, hogy folytatod-e a fejlesztést, és mik a következő legfontosabb megvalósítandó dolgok. (Próbáltam érthetően összefoglalni az agilis fejlesztés lényegét az ügyfél szempontjából, elnézést, hogy nem részletes nagyon a dolog, de akit jobban érdekel, az mindenképpen nézzen utána jobban, érdemes!) Ha a részletek ismerete és tervezés nélkül mond egy fix árat valaki, kezdj el gyanakodni és fuss! :)
- Nézzél utána, bárkivel dolgozol: referenciák (és ezt ne légy rest ellenőrizni is), kérdezd ki, hogyan dolgozik. Kérd el a drupal.org profiljára mutató linket, és nézd meg részt vett-e bármilyen közösségi fejlesztésben. Ha igen, akkor jó eséllyel nem nyúlsz mellé. Esetleg kérdezd meg van-e Acquia certificate-je, és ha azt mondja van, kérd el az erről szóló igazolást.
- Gyakran felmerül a kérdés, hogy céggel, vagy szabadúszóval dolgoztass. Mindkettőnek lehet előnye és hátránya is, ezt mérlegelned kell. Egy szabadúszó előnye mindenképpen az ár, szinte biztosan olcsóbb lesz, mintha egy céghez vinnéd a fejlesztést. Innentől kezdve viszont hozzá vagy kötve valamelyest ahhoz a fejlesztőhöz, akinek a megélhetése azon múlik, hogy tud-e folyamatosan dolgozni valamin. Amíg a Te projekteden fog dolgozni, addig biztosan nem lesz gond, de ahogy átadja a munkát, egy következőt fog elvállalni, így vagy kivárod amíg ráér kijavítani a hibákat vagy új funkciókat fejleszteni, vagy elviszed máshoz a munkát. Ez utóbbival az a probléma, hogy ha átveszi valaki másnak a munkáját, az idő, amíg átlátja a megvalósítás mikéntjét, megismeri a rendszert, és ezt az időt minden váltáskor ki kell fizetni. Vagy lassabban fog tudni dolgozni és úgy fizeted ki, vagy az átnézésnek lesz egy egyszeri nagyobb költsége. Ha a szabadúszó beteg, nyaral, új életcélt talál magának, akkor ez még inkább probléma lehet. Ha céget választasz az nagy valószínűséggel drágább lesz, viszont egy cégnél több fejlesztő dolgozik, könnyebben tud kapacitást biztosítani a számodra kritikus időszakban is, és minél nagyobb egy cég, annál valószínűbb, hogy a minőségbiztosításra is kellően odafigyel - legalábbis az eddigi tapasztalataim ezt mutatják, és nyilván vannak ez alól kivételek pro és kontra is. Én azt tudnám mondani, ha komplexebb weboldalt vagy szolgáltatást szeretnél építeni, ahol kritikusak a határidők és a rendszer stabilitása, akkor fordulj céghez. Egy egyszerűbb - mondjuk céges bemutatkozó oldalhoz - nem feltétlenül kell nagyon komoly szaktudás, és valószínűleg nem történik nagy tragédia, ha néhány hetet várni kell egy új funkcióra, így bátran próbálkozhatsz szabadúszóval. Félre ne értsétek, találkoztam nagyon jó és nagyon rossz kompetenciákkal rendelkező szabadúszóval és céggel is az utóbbi években.
- Mindig kössél szerződést, határidővel és adott esetben kötbérrel.
Jó tanácsok fejlesztőknek:
- Mindig kössél szerződést. Ne sajnáld egyszer kifizetni egy ügyvédnek akár azt a pénzt, amennyibe egy jó szerződés elkészítése. A szerződésben szerepeljen az elszámolás módja és alapja, a fizetési határidők és legalább mellékletbe tedd azt bele, hogy pontosan mire adtad az ajánlatot. Még a legkisebb összegről is legyen írásos megállapodásod.
- Írásban kommunikálj, de ha szóban egyeztetsz, akkor is küldj egy írásos feljegyzést az egyeztetés után.
- Próbáld meg leinformálni az ügyfelet, ha sok fejlesztővel dolgozott már előtted, akkor ez nem lesz nehéz, másrészt általában oka van annak, hogy gyakran vált valaki fejlesztőt. Sajnos több olyan céggel találkoztam ügyfél oldalon, aki nem szeretett fizetni, vagy a teljesítést követően állt elő vadabbnál vadabb elképzelésekkel azzal kapcsolatban, hogy miért nem akar fizetni (vagy nem annyit, mint amennyiről a megállapodás szólt), és egymás után vágta át a fejlesztőket. Amikor ezzel szembesíted az ügyfelet, általában van magyarázata rá, de ha kicsit is gyanús, inkább fuss el! :)
Hirtelen ezek jutottak az eszembe. Ti mit gondoltok erről?